Flera ohälsosamma levnadsvanor ökar risk för förtida dödlighet
2008-12-09
En uppföljande studie under tio år i elva europeiska länder visar att 60 procent av den generella dödligheten orsakas av ohälsosamma levnadsvanor (rökning, bristande motion, ohälsosamma kostvanor och riskbruk av alkohol). (Knoops KT, m.fl. “Mediterannean diet, lifestyle factors and 10-year mortality in elderly European men and women”, The HALE project. JAMA 1987). Studien har kritiserats för liten studiepopulation, 2 333 deltagare, för en sned åldersfördelning och för att få kvinnor ingår.
Men detta är dubbelt så höga siffror om man jämför med den förtida dödlighet som orsakas av alla smittsamma sjukdomar tillsammans: hiv/aids, tuberkulos, malaria, faktorer relaterade till mödravård och näringsbrister. En uppskattning är att om ohälsosamma matvanor, stillasittande och rökning eliminerades skulle 80 procent av hjärt- och kärlsjukdomar, stroke, och typ-2 diabetes samt 40 procent av vissa typer av cancer kunna förhindras.
Detta bekräftas också av en studie publicerad i oktober i British Medical Journal. Det är en välkänd studie där 77 700 sjuksköterskor i USA ingår. (van Dam RM, m.fl. Combined impact of lifestyle factors on mortality: prosepective cohort study in US women. British Medical Journal 2008).
Forskarna följde sjuksköterskor i åldern 34 till 59 år utan diagnos eller symtom på hjärt- och kärlsjukdom eller cancer i 24 år, 1980 till 2004. Forskarna samlade uppgifter om dödlighet och levnadsvanor som inkluderade rökning, övervikt, bristande motion, kost med bristande inslag av frukt och grönsaker och riskbruk av alkohol.
Resultaten visar att varje ohälsosam levnadsvana orsakar förtida dödlighet oberoende av varandra. Det intressanta var att de som redovisade alla fem ohälsosamma levnadsvanorna 1980 hade fyra gånger så hög risk att dö jämfört med de sjuksköterskor som inte hade någon av dessa 24 år senare. När det gäller dödligheten i hjärt- och kärlsjukdom var risken åtta gånger större och tre gånger större för dödlighet i cancer för dem som redovisade fem ohälsosamma levnadsvanor jämfört med dem som inte redovisade någon alls.
En stor andel av dödligheten kunde undvikas med en hälsosam livsstil (28 procent genom att inte röka, 17 procent genom en aktiv fritid, 14 procent genom en normal vikt). En ansamling av alla fem ohälsosamma levnadsvanorna förklarade 51 procent av den generella dödligheten bland yngre kvinnor och 63 procent bland äldre kvinnor. Justeringar för socioekonomiska förutsättningar förändrade inte resultaten.
Det kan konstateras att mer än hälften av förtida dödlighet kan förhindras med en mer hälsosam livsstil. Äldre kvinnor verkar vinna mycket mera på en hälsosam livsstil än yngre. Det är viktigt med åtgärder i samhället som underlättar och gör det möjligt för individer att välja en hälsosam livsstil.
Resultaten talar för att insatser med syfte att främja en hälsosam livsstil bör ha ett brett perspektiv och fokusera på åtgärder som kan förändra flera levnadsvanor snarare än en i taget. Därför är det positivt att regeringen vill inordna tobaksavvänjning i Riskbruksprojektet som hittills fokuserat på alkoholförebyggande arbete.