TÄNK OM – liten föräldrainsats kan ge stor vinst
2010-06-01
Det finns mycket att säga om tonåringar, föräldrar och alkohol. Var fjärde elev i årskurs nio säger sig ha druckit alkohol den senaste veckan. Varannan pojke i gymnasiets årskurs två säger att de dricker motsvarande en flaska vin någon gång i månaden. Trots det ser utvecklingen totalt sett ut att gå åt rätt håll eftersom en del av ungdomarna dricker mindre eller inte alls, men det finns tyvärr också de som dricker mer och oftare. Därför blir kanske det viktigaste budskapet i tider av skolavslutningar att våga ta samtalet om alkohol och våga sätta gränser för vad som ska vara tillåtet.
Det är lätt att som föräldrar tro att det inte spelar någon roll vad man säger till sin tonåring. Men det är precis tvärtom. Föräldrar har, i sin roll som gränssättare och vuxen förebild, stora möjligheter att påverka sina barns alkoholdebut och hur de dricker senare i livet.
Statens folkhälsoinstitut har tillsammans med Polisen, Systembolaget och IOGT-NTO inlett informationsinsatsen TÄNK OM. Satsningen ska lyfta upp frågan i det offentliga samtalet och informera föräldrar. Ju fler som talar om och uppmärksammar riskerna med tidig alkoholdebut och drickande i unga år, desto bättre är det. Förhoppningsvis leder det också till att fler föräldrar pratar med varandra och med sina tonåringar om alkohol.
Forskning visar att en restriktiv hållning och tydliga gränser från föräldrarnas sida kan skjuta upp alkoholdebuten och bidra till mindre alkoholproblem i framtiden. Det finns alltså goda skäl och vinster att göra med den i sammanhanget lilla insatsen att ta samtalet/diskussionen som kanske upplevs som känslig. Men gör det - ungdomar behöver föräldrars stöd även i övre tonåren!
En del tror också att de kan hjälpa sitt barn till ett ”sunt” drickande genom att förse dem med alkohol. Men det är en myt. Tonåringar som bjuds på eller förses med alkohol av sina föräldrar dricker mer än andra ungdomar också utanför hemmet. Det visar forskningen. Och kanske kan föräldrars langning ses som extra allvarligt, det kan ses som ett klartecken för att dricka alkohol trots att man är underårig.
Läs mer