Till startsidan för Tonårsparlören

Tonårsparlören

Bjuda hemma?

Föräldrar har naturligtvis olika uppfattning kring det här med att bjuda barn på alkohol.

Förstora bilden - Diagram som visar hur många procent som säger att de ofta berusar sig kopplat till mängd alkohol de bjuds på hemma. Diagram som visar hur många procent som säger att de ofta berusar sig kopplat till mängd alkohol de bjuds på hemma.

Vissa tycker att man helt ska låta bli. Vissa tycker att det är bra att avdramatisera det hela och introducera tonåringar till ett naturligt umgänge med alkohol genom att bjuda på ett halvt glas vin vid finare middagar, eller på en öl i bastun. Andra tycker att det är okej att låta barn smaka hur alkohol smakar (äckligt, brukar de flesta säga) men skulle aldrig ge dem ett eget glas.

Alla är olika

Det är väldigt lätt att man gör ungefär som ens egna föräldrar gjorde. Somliga
kan erinra sig att de blev bjudna på alkohol hemma, utan att det blev
några problem för det. Andra är övertygade om att de klarade sig bra just
eftersom deras föräldrar var restriktiva. Av detta förstår man att människor är
olika. Föräldrar som bjuder sina barn på alkohol visar att det är okej att dricka fastän man inte är vuxen än. Ett sådant tillåtande förhållningssätt kan också leda till ett mer riskfyllt drickande på sikt.

Tonåringar är sällan intresserade av att ha ett »naturligt och avspänt förhållande till alkohol«

De dricker vanligtvis inte för att det är gott eller för att koppla av, som vissa vuxna gör. Den bistra sanningen är att de allra flesta ungdomar dricker för att bli fulla, helt enkelt. Inga studier kan bekräfta att ett halvt glas vin då och då gör att en tonåring dricker mindre med sina kompisar sedan. Tvärtom – idag visar forskning att ungdomar som bjuds på alkohol av sina föräldrar dricker mer överlag. Det som föräldrarna bjuder på blir bara en bonus som läggs till det andra drickandet.

Din personliga inställning är viktig

Aktuell forskning visar att det har stor betydelse vilken attityd föräldern har till
att barnet dricker utanför hemmet. Bland elever i nian som har alkoholliberala
föräldrar (som tycker att det är naturligt att tonåringen är nyfiken och vill prova) har ungefär hälften blivit berusade fyra gånger eller mer. Bland dem som har restriktiva föräldrar är det mindre än en femtedel som har blivit berusade så många gånger.

Prata ihop er i familjen

Diskutera gärna bjudfrågan med den andra föräldern eller med den nya partnern. Även föräldrar som har skilt sig kan förhoppningsvis ha en överenskommelse om var gränsen ska gå. Att vara inkonsekvent någon gång är inte hela världen. Men att vara konsekvent inkonsekvent är inte bra.

Sidan uppdaterad den 12 april 2012
Statens folkhälsoinstitut 831 40 Östersund
Besök och leverans: Forskarens väg 3, tel: 063 19 96 00, fax: 063 19 96 02, e-post: