Till startsidan för Uppslagsverk barn och unga

Uppslagsverk barn och unga

Kost - läskedrycker

Kost - konsumtion av läskedrycker

Sedan länge har konsumtion av läsk uppfattats vara en av orsakerna till den ökade fetman bland barn och unga. De studier som gjorts har dock kritiseras av  livsmedelsindustrin som ansett att bevisläget är oklart. Två systematiska översikter publicerade 2006-2007 har därför intresse.

I den första översikten påvisade författarna 10 longitudinella studier (måttligt bevisvärde) och fem experimentella undersökningar (högt bevisvärde) (Malik, 2006). De konkluderar att det samlade bevisvärdet nu är tillräckligt för att ange att konsumtion av läsk är en av förklaringarna till den ökade förekomsten av övervikt.

I översikten ingår ett experiment som har särskilt intresse (Ebbeling, 2006). I försöket deltog 108 tonåringar som slumpades till en försöksgrupp och en kontrollgrupp. Försöksgruppen fick varje vecka hemsänt en generös tilldelning av kalorifri läsk. Kontrollgruppen fick fortsätta att dricka de drycker de vanligen drack - och där var vanlig läsk ett viktigt inslag. Iden var att på detta sätt klargöra om vanlig läsk ökar risk för övervikt. Eftersom det är svårt att få en försökgrupp att ersätta läsk med vatten erbjuds dessa ungdomar istället kalorifri läsk. Försöket pågick i 25 veckor. I slutet av perioden var förekomsten av övervikt lägre i gruppen som fått den kalorifria läsken. Effekten var mest påtalig bland ungdomar med övervikt.

I den andra översikten ingår 88 studier (Vartanian 2007). Författarna finner starkt stöd för intag av läskedrycker ökar risken för fetma och diabetes. I studier som finansierats av livsmedelsindustrin är de påvisade negativa effekterna mindre.

Referenser 

Innehållsansvarig: Sven Bremberg
Sidan uppdaterad den 27 mars 2009
Statens folkhälsoinstitut 831 40 Östersund
Besök och leverans: Forskarens väg 3, tel: 063 19 96 00, fax: 063 19 96 02, e-post: