Alkoholbruk - föräldrar bör avstå från att bjuda sina barn på alkohol
Barn som får dricka alkohol tillsammans med sina föräldrar löper en högre risk för att på sikt dricka mer alkohol.
Ungdomars bruk av alkohol utgör en betydande hälsorisk, särskilt vid berusningsdrickande. Föräldrar kan minska ungdomarnas konsumtion genom att avstå från dricka alkohol tillsammans med sina barn. En systematisk litteraturöversikt som Statens folkhälsoinstitut har gjort visar på att barn som får dricka alkohol tillsammans med sina föräldrar löper en högre risk för att på sikt dricka mer alkohol (Ljungdahl 2010).
Därtill så leder strikta regler och normer hemma vad gäller alkohol, samt en god tillsyn av barnen, till att ungdomar börjar dricka vid en senare ålder, dricker mindre och inte minst, mindre ofta utvecklar ett problematiskt konsumtionsmönster (Hayes 2004). Föräldrar kan också minska ungdomarnas konsumtion genom att inte själva tillhandahålla alkohol till ungdomarna (Andreasson 2002). Tanken att ungdomars konsumtion kan minska genom att föräldrar "lär ungdomar att umgås med alkohol" har således inte stöd av forskningen inom området.
Referenser
Hayes, L., Smart, D., Toumbourou, J.W., & Sanson, A. (2004). Parenting influences on adolescent alcohol use. Report prepared by the Australian Institute of Family Studies for the Australian Government Department of Health and Ageing (Systematic review). Melbourne: Australian Institute of Family Studies.
Innehållsansvarig: Sofia Ljungdahl
Sidan uppdaterad den 26 april 2010